woensdag 3 oktober 2018

Gruyére Koekjes uit de Alpen


Deze koekjes zijn heerlijk bij een glas champagne of een goed glas witte wijn.

Nodig:
75 gr patent bloem
Zeezout en vers gemalen zwarte peper
75 gr koude ongezouten boter, dobbelsteentjes
75 gr geraspte Gruyére kaas

1. Zeef de bloem en een mespunt zout in een kom of je moulinex keukenmachine. Doe de boter erbij en kneed het tot broodkruimels of laat je machine het doen. Doe de kaas erbij en mix even om. Met je handen vorm je een bal van het deeg, doe het in plastic folie en zet het 30 minuten in de koelkast.

2. Verwarm je oven op 200C. Doe bakpapier op je bakplaten.

3. Leg het deeg op een licht met bloem bestoven werkblad. Rol met je deegroller (ook met bloem bestoven) een plak van ongeveer 5mm dikte.
Druk met een 5 cm ronde koekjes drukker (of een glas) de koekjes uit en leg ze op je bakplaten. Geef ze de ruimte want ze lopen uit!

4. Bak voor ongeveer 10 minuten totdat ze heel licht bruin zijn. Pas op de koekjes verbranden snel dus blijf erbij! Strooi er wat zeezout en peper overheen als ze net uit de oven komen. Laat ze even liggen en leg ze dan op je cakerooster om hard te worden. Laat ze compleet afkoelen. Bewaar ze in een lucht dichte container met bakpapier ertussen.

Ik heb ze gisteren gebakken en kwam tot de conclusie dat mijn oven makkelijk op 180C. kon. 200C is voor mijn oven te heet. 10 minuten was wel goed. Uit het deegje kreeg ik ongeveer 15 koekjes.
Oh wat lekker!

                         "Bak Ze"!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Cactus Gratis patroontje van Spin a Yarn Crochet (Camilla Cactus) Ik heb een haaknaald gebruikt van Clover 3,5 mm Voor Acryl heb ik Stylecra...