dinsdag 4 september 2018

Broodjes uit Dorset: Wiggs


In deze broodjes zitten kruiden en dat maakt ze erg geschikt voor een broodje kaas!

Nodig:
500 gr sterke witte 00 bloem
1 theelepel zout
75 gr suiker
2 x 7 gr gist
1/4 theelepel kruidnagel
1/4 theelepel nootmuskaat
1/4 theelepel speculaaskruiden
1 theelepel karwijzaad
75 gr ongezouten boter, blokjes
150 ml melk
150 ml water

Doen:

1. Doe de bloem in een grote kom. Doe het zout en de suiker aan de ene kant en het gist aan de andere kant. Doe de kruiden, boter, melk en 3/4 van het water erbij. Begin met je vingers te roeren en doe beetje bij beetje het water erbij. Dit mag je ook in de machine met grote deeghaak doen. Blijf mixen totdat de wanden van de kom schoon zijn. (zo'n beetje). Je hebt waarschijnlijk niet al het water nodig. Ik had zo'n 50 ml over.

2. Doe een beetje olijfolie op je werkblad zodat het deeg niet gaat plakken. Kneed 5 minuten totdat het zacht is en niet meer plakt. Doe lichtjes wat olie in een kom. Doe het deeg erin terug en dek het met plastic folie af. Laat het tenminste 1 uur rijzen. Bij mij gebeurde het 1ste half uur niets! Heb het dus nog een uur gegeven en toen zat het deeg bijna tegen het plastic aan.

3. Beleg twee bakplaten met bakpapier. Schraap het deeg uit de kom op een met bloem bestoven werkblad. Vouw het inwaards om alle lucht eruit te kneden. Kneed het tot een vorm die makkelijk in 12 stukken te verdelen is.

4. Rol elk stuk tot een mooie bal en plaats dit op je bakplaten. Doe er een plastic zak over en zet 40 minuten weg. Totdat de broodjes verdubbeld zijn in grootte. Verwarm je oven op 220C> Mijn oven is heel erg heet dus ik zet hem altijd op 200C.

5. Bak de broodjes in 10-12 minuten af. Of totdat ze mooi goudbruin zijn. Ze zijn gaar als ze hol klinken.

                         Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Cactus Gratis patroontje van Spin a Yarn Crochet (Camilla Cactus) Ik heb een haaknaald gebruikt van Clover 3,5 mm Voor Acryl heb ik Stylecra...