zondag 15 november 2015

Pompoen Speculaas Cheesecake uit de Kitchencourt Lane Bakery


Een beetje traditioneel, een beetje modern en een beetje van mij. Deze romige en kruidige cheesecake heeft even de tijd nodig, maar dan heb je ook wat.

Nodig : Een ronde pie vorm, hoeft geen losse bodem te zijn, zo'n 23-24 cm.

En:
250 gr fijngemaakte speculaaskoekjes (met een roller of in de keukenmachine)
75 gr gesmolten boter
1 eetlepel patent bloem
Evt. 1 theelepel gemberpoeder

Voor de vulling:
300 gr mascarpone
150 gr suiker
425 gr pompoen (blik/vriezer/vers) fijngemaakt en uitgelekt.
3 eetlepels patentbloem
1 eetlepel melk
1 theelepel kaneel poeder
1/4 theelepel van elk : gemalen kaneel, nootmuskaat en kruidnagel
3 eieren licht geklopt
Slagroom (optioneel)

1. In een kleine kom mengen we de koekjeskruimels, bloem, gemberpoeder en boter. Dit drukken we in op de bodem van de bakvorm en bakken we het 9-11 minuten in een oven van 180C.

2. Voor de vulling mixen we de mascarpone en de suiker tot een geheel. Daar mixen we de pompoen, bloem, melk en kruiden bij. Doe de eieren erbij op een lage snelheid. Heel even maar. Giet dit mengsel in de gebakken koekjesbodem.

3. Bak 40-50 minuten in je op 180C voorverwarmde oven of totdat het midden van de cake bijna niet meer wobbelt. Als je denkt dat de korst aan het verbranden is (je ziet niet of het te donker wordt) leg er dan een vel aluminium folie over. Laat de cake 1 uur afkoelen, op je cakerooster voor je het in de ijskast zet.



4. Zet de cheesecake op zijn minst 4 uur in de ijskast voor je serveert. Met slagroom als je wilt.

Ik had nog wat overgebleven beslag dus daar heb ik 175 gr zelfrijzend bakmeel en 2 eetlepels zonnebloem olie bij gemixt. Ik had nog wat chocolade over dus dat heb ik au bain marie gesmolten en ook wat getempert voor grove stukken. Hier kreeg ik nog 6 muffins uit.


                                "Bak Ze"!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Cactus Gratis patroontje van Spin a Yarn Crochet (Camilla Cactus) Ik heb een haaknaald gebruikt van Clover 3,5 mm Voor Acryl heb ik Stylecra...