zaterdag 25 augustus 2018

Barm Brack uit Ierland uit de Haagse Kitchencourlane Bakery


Net als de Bara Brith uit Wales, hoort dit brood bij de categorie gespikkeld brood. Over heeeerlijk Brood! Vaak wordt dit met Halloween gegeten. Dan wordt er iets ingedaan b.v. een ring, wat dan je toekomst voorspeld. En bv. als er een stokje inzit betekent dat een ongelukkig huwelijk. Hoe je het went of keert, het is gewoon lekker brood. Ook getoast. Het fruit moet echter een nacht in de zwarte thee, voor we kunnen gaan bakken!



200 gr gemengd fruit
Ik heb rozijntjes, krenten en gedroogde abrikozen gebruikt, in stukjes geknipt.
250 ml hete sterke zwarte thee. (Ik gebruik Engelse PG tips, maar Earl Grey kan ook)

350 gr sterke wit bloem 00
1 theelepel zout
1 theelepel gist
25 gr ongezouten boter, zacht
1 eetlepel licht bruine basterd suiker
1 groot ei
80 ml warme (geen hete!) Melk
ongeveer 50ml water
1/2 theelepel kaneelpoeder
1/2 theelepel speculaas koekkruiden

1. Plaats het gedroogde fruit in een kom, giet de hete thee erover heen en laat een nachtje staan.

2. De volgende dag doen we de bloem in een vrijstaande elektrische mixer met een grote deeghaak. Doe het zout aan de ene kant van de kom het gist aan de andere kant. Voeg boter, suiker, ei, melk, en de helft van het water erbij, zetten de mixer op de laagste stand en begin langzaam te mixen. Doe langzaam het water erbij, misschien heb je het niet allemaal nodig.

3. Mix 5 minuten op de medium stand, het deeg moet zacht en elastisch zijn en niet nat of plakkerig. Als het er ongemixt uitziet en het breekt makkelijk als je er aan trekt, mix dan 2 minuten langer door.

4. Laat het fruit heel goed uitlekken, bij mij was het ietsje te nat. Gebruik ook wat keukenpapier. Als het genoeg droog is doen we het samen met de kruiden bij het deeg. Mix 2 minuten op de laagste stand.  Bij mij was het een heel vies beslag en ik had zin om het weg te gooien. Ik heb het nog 2 minuten laten mixen en even met mijn hand erin gekneed.

5. Haal de deeghaak eraf en dek de kom met plastic folie af. Laat het deeg rijzen. 2-3 uur. Ik heb het 3 uur gegeven. Want na 2 uur zag het deeg er wel hoopvol uit. Zet een bakplaat klaar met bakpapier.

6. Schraap het deeg uit de kom op een met bloem bestoven werkblad en vouw het inwaards totdat alle lucht eruit is. Als het deeg ietsje nat is kan dat met een beetje bloem van je werkblad verholpen kunnen worden. Nu moet je een mooie zachte bal hebben.

7. Vorm er een bal van en plaats op je klaargezette bakplaat. Doe dit in een schone plastic tas, ik heb altijd dezelfde in de la liggen, mijn proving bag. Laat weer 1 uur rijzen. Verwarm je oven voor op 220C.

8. Bak het brood in 20-25 minuten af. Totdat het goudbruin is. Als je op de bodem klopt moet het hol klinken. Laat 10 minuten afkoelen op je rooster. Serveer gesneden met een laag boter. Ondertussen ga je naar Conny Bakes op Facebook en geef je een dikke like!

                           "Bak Ze"!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Cactus Gratis patroontje van Spin a Yarn Crochet (Camilla Cactus) Ik heb een haaknaald gebruikt van Clover 3,5 mm Voor Acryl heb ik Stylecra...